Brukerveiledning for aktivering av tjenester i Fiks forvaltningsgrensesnittet for Fiks smittesporing
Hvordan ta i bruk Fiks smittesporing
Avtale
- For å ta i bruk tjenesten må tjenestevedlegg for Fiks smittesporing signeres. Det gjør dere digitalt fra forvaltningssiden til Fiks-plattformen. Merk at det forutsetter at kommunen allerede har signert hovedavtale med KS.
Før du begynner å sette opp tjenesten, bør du ha disse opplysningene klare: Navn og fødselsnummer til de som skal bruke Fiks smittesporing.
Aktivering av tjeneste for Fiks smittesporing
- Logg deg på https://forvaltning.fiks.ks.no
- Når du trykker på “Ta i bruk” ved tjenesten “Smittesporing” i Tjenester oversikt få du en melding om at du må signere avtalen først.Ved å trykke på “Gå til signering” kommer du til Postens signeringsløsning for å signere med elektronisk ID. Når du har signert, blir du sendt tilbake til tjenester oversikt og kan du fullføre konfigureringen.
- Deretter må du klikke på tjenesten smittesporing. Legg inn kontaktpersoner for tjenesten. Disse vil få informasjon ved oppdateringer eller avvik om tjenesten.

- Velg fanen «Brukere». Du skal nå legge til de som skal benytte Fiks smittesporing. Hvis de ikke registreres her vil de ikke få logge inn i Fiks smittesporing. For å legge til brukere trenger du navn og fødselsnummer til de som skal registreres som brukere
