Konfigurasjon av SvarUt

“Vi har  signert avtalen med KS om bruk av SvarUt. Hva gjør vi nå?”

Dette er spørsmålet som du kanskje sitter med akkurat nå. Det er ikke så mye som skal til, og her skal vi gå gjennom det hele.

Dersom du er usikker på hvordan SvarUt virker, foreslår vi at du først leser gjennom følgende fra KS’ nettsider: Dette er SvarUt

Da er du klar for å gå videre! Du kan gå rett på hurtigguiden, eller ta deg tid til å gå gjennom den komplette konfigurasjonsguiden.

Det første du uansett må gjøre er å be KS om å gi tilgang til https://svarut.ks.no for lokal administrator i kommunen. Lokal administrator skal konfigurere tjenesten og ellers følge opp bruken av denne. Det er i bilag 4 til avtalen at kommunen har angitt hvem som skal ha denne rollen. Pålogging skjer gjennom ID-porten. KS må derfor ha navn og fullt fødselsnummer (alle 11 sifre) på vedkommende. Ta kontakt med vår brukerstøtte (fiks@ks.no) og avtal overføring av fødselsnummer.

Når lokal administrator har fått tilgang, kan vedkommende logge inn i https://svarut.ks.no og starte konfigurasjonen:

Hurtigguiden til konfigurasjon av SvarUt!

Generelt om forvaltningsgrensesnittet

Konfigurasjon av organisasjonen

Konfigurasjon av avsenderen

Neste: Generelt om forvaltningsgrensesnittet