e-Signering fra SvarUt

SvarUt har nå støtte for å sende brev til mottakere for elektronisk signering. Vi benytter oss av e-Signeringstjenesten fra Difi, og som leveres av Posten.

e-Signeringstjenesen støtter kun signeringsoppdrag til privatpersoner, ikke til organisasjoner.

For å kunne sende dokumenter til signering fra sak/arkivsystemene eller andre fagsystemer må disse ha full støtte for dette, og som er en del av versjon 7 av forsendelsesgrensesnittet mellom fagsystemet og SvarUt.

Men det er også fullt mulig å sende manuelt gjennom https://svarut.ks.no/manuell-innsending/.

e-signering

Kryss da av for “Vis avanserte valg” og deretter “Signeringsoppdrag”.

Du kan gjerne laste opp flere dokumenter som skal sendes til mottakeren, men du kan kun be om signering av ett av dem. Last opp på vanlig måte, ved å klikke på knappen [Last opp dokument]

Så må du angi hvordan dette oppdraget skal. Ved å klikke på spørsmålstegnene vil du få ytterligere informasjon og noen ganger henvisning til mer informasjon hos Difi.

Du må velge signaturtype, hvor “avansert” stiller større krav til mottaker. Så må du angi hvilken av filene du har lastet opp som skal signeres av mottakerene. Dette kan f.eks. gjelde en kontrakt, med vedlegg i egne filer. Da laster du opp alle filene, men ber om signering av filen som inneholder selve kontrakten. Du bestemmer også fristen for signering og om dette skal kreve at mottakeren logger inn med en nivå 4-godkjent eID for å kunne signere.

Du må selvsagt også velge mottaker(e), på vanlig måte og ellers angi de parametre som er nødvendige for forsendelsen.

Når du har sendt forsendelsen vil mottaker få et varsel om innkommet post i sin valgte postkasse, som for en helt ordinær forsendelse. Når mottaker åpner forsendelsen vil det være lenke for å signere dokumentet.

Etter at mottaker har signert dokumentet, sendes det automatisk tilbake til avsender.

De som er interessert i en mer detaljert teknisk beskrivelse av denne tjenesten vil finne det på https://ks-no.github.io/svarut/signeringstjeneste/