Brukerveiledning for aktivering av tjenester i Fiks forvaltningsgrensesnittet: Klinikermelding i smittesporing
Avtale
- For å ta i bruk tjenesten må tjenestevedlegg for Fiks klinikermelding signeres. Det gjør dere digitalt fra forvaltningssiden til Fiks-plattformen. Merk at det forutsetter at kommunen allerede har signert hovedavtale med KS.
Før du begynner å sette opp tjenesten, bør du ha disse opplysningene klare:
Navn og fødselsnummer til de som skal kunne bruke klinikermelding-funksjonen i Fiks smittesporing. Dette er gjerne smittesporerne som bruker Fiks smittesporing. Du må også legg inn ansvarlig leges HPR nummer(kommunelege) og arbeidssted.
Aktivering av tjeneste for oppslag av klinikermelding i Fiks smittesporing
Fiks klinikermelding må først aktiveres i Fiks forvaltning, deretter må klinikermelding aktiveres fra Fiks smittesporing. Her vil vi vise deg hvordan:
- Logg deg på https://forvaltning.fiks.ks.no
- Når du trykker på “Ta i bruk” ved tjenesten i Tjenester oversikt få du en melding om at du må signere avtalen først.Ved å trykke på “Gå til signering” kommer du til Postens signeringsløsning for å signere med elektronisk ID. Når du har signert, blir du sendt tilbake til tjenester oversikt og kan du fullføre konfigureringen.
- Deretter må du klikke på tjenesten klinikermelding og velge fanen «Brukere». Du skal nå legge til de som er brukere, som skal kunne benytte klinikermelding i Fiks smittesporing. Hvis de ikke registeres her vil de få en feilmelding i Fiks smittesporing. For å legge til brukere trenger du navn og fødselsnummer til de som skal registreres som brukere:


- Deretter må du trykke på «Tjenester» i menyen til venstre i bilde og velge «Smittesporing»

- Klikk på knappen «Aktiver klinikermelding» og legg inn ansvarlig lege(kommunelege) og arbeidssted. OBS! Har du HPR nummer med bare 7 siffer, legg inn 00 først. 001234567

Du har nå tatt i bruk tjenesten Fiks klinikermelding, og de som er registrert som brukere vil kunne sende klinikermeldinger til FHI