Brukerveiledning for aktivering av tjenester i Fiks forvaltningsgrensesnittet: Vaksinestatus i smittesporing
Avtale
- For å ta i bruk tjenesten må tjenestevedlegg for Fiks Vaksinestatus signeres. Det gjør dere digitalt fra forvaltningssiden til Fiks-plattformen. Merk at det forutsetter at kommunen allerede har signert hovedavtale med KS.
Før du begynner å sette opp tjenesten, bør du ha disse opplysningene klare: Navn og fødselsnummer til de som skal kunne bruke vaksinestatus-funksjonen i Fiks smittesporing. Dette er gjerne smittesporerne som bruker Fiks smittesporing.
Aktivering av tjeneste for oppslag av vaksinestatus i Fiks smittesporing
Fiks vaksinestatus må først aktiveres i Fiks forvaltning, deretter må vaksinestatus aktiveres fra Fiks smittesporing. Her vil vi vise deg hvordan:
- Logg deg på https://forvaltning.fiks.ks.no
- Når du trykker på “Ta i bruk” ved tjenesten i Tjenester oversikt få du en melding om at du må signere avtalen først.Ved å trykke på “Gå til signering” kommer du til Postens signeringsløsning for å signere med elektronisk ID. Når du har signert, blir du sendt tilbake til tjenester oversikt og kan du fullføre konfigureringen.

Nå skal tjenesten bli markert med status «Tatt i bruk»

- Deretter må du klikke på tjenesten vaksinestatus og velge fanen «Brukere». Du skal nå legge til de som er brukere, som skal kunne bruke oppslagsfunksjonen mot vaksinestatus i Fiks smittesporing. Hvis de ikke registeres her vil de få en feilmelding i Fiks smittesporing. For å legge til brukere trenger du navn og fødselsnummer til de som skal registreres som brukere

- Når alle brukerne er registrert, så går du tilbake til oversikten over tjenester og velger «Covid-19: Smittesporing».

- Klikk på knappen «Aktiver vaksinestatus». Du har nå tatt i bruk tjenesten Fiks vaksinestatus, og de som er registrert som brukere vil kunne

Da er tjeneste aktivert slik at oppslag i vaksinestatus mot FHI fungerer fra Fiks Smittesporing.